Anna Pettersson- på praktik i Yangon

Ibland blir det inte som man tänkt sig – utan så himla mycket bättre!

Publicerad 2013-11-24 13:18:52 i Allmänt,

I tisdags blev det klart att jag skulle få chansen att få följa med till Mandalay med jobbet och inte göra vad som helst. Jag skulle få flyga luftballong!

Sedan flera år tillbaka har man kunnat flyga ballong över Bagan med ett flertal företag och efterfrågan är väldigt stor så det är mestadels fullbokat. Företaget Oriental Balloning ska därför börja flyga över Mandalay och inför detta var researrangörer i landet inbjudna till att provflyga! Jag tror inte att vi på kontoret fick vetskap om detta förens i måndags och det var då snacket började gå och efter ett tag fick jag höra att jag var inblandad. Vi skickade iväg ett mail för att höra om där var några platser kvar men när vi gick för dagen hade de inte svarat så jag antog att det inte skulle bli av, synd!

Hörde inget i tisdags morse men sen rätt var det var vid halv 12 tiden har helt plötsligt min handledare bokat in mig och kollegan Thiri på första bäst flyg till Mandalay för vi hade fått två platser på onsdag morgon. Jag stängde av datorn snabbt som attans och hoppade in i en taxi, hem för att packa en väska, tillbaka till kontoret och få flygbiljetter m.m och sen iväg till flygplatsen. Här hann vi även få uppleva ett typexempel av den Burmesiska flygtrafiken då flyget vi köpt biljetter till 1,5 timme tidigare hunnit bli inställt utan anledning men hipsvips var vi ombokade till ett annat bolag med samma avgångstid. Man hänger inte alltid med i svängarna.

 

På plats i Mandalay åkte vi till hotellet för att checka in och sen vidare för att besöka en kvinna som jobbar som representant för One Stop i Mandalay. Det var mycket snack på burmesiska men hon bjöd ut oss på en av de bättre middagarna jag ätit i detta land så dom är förlåtna. En BBQ restaurang som inte ser ut att kunna vara något speciellt utan bara ett av alla dessa hak längs vägen. Men gisses vilka goda grillspett med kyckling, fläskkött, grönsaker, helgrillad fisk och en traditionell nudel/grönsaksrätt. Vi åt alldeles för mycket alla tre!

 Så i onsdags morse var det då dags för det stora äventyret. Trötta men på strålande humör blev vi upplockade vid 05.30 snåret och körde till den gamla flygplatsen mitt i Mandalay. Där väntade Orientals crew och medans vi väntade in alla bjöds det på kaffe och croassiant. Medans solen tittade upp över bergen fick vi en säkerhets genomgång av piloterna som båda är från England (vilket kändes tryggt) och sedan se på när de först fyller de gigantiska ballongerna med kall luft och sedan men varm för att de ska resa sig. Efter detta fanns ingen återvända och vi klättrade upp i korgen. Jag blev verkligen imponerad av själva ballong och hur modern den var. Hade nog inte förväntat mig det men det fick garanterat oss alla att känna oss mycket säkrare!

Under start och landning måste man sitta ner och då ser man inget men efter bara ett par minuter fick vi ställa oss upp och vilken syn som mötte oss! Den ljusgula solen som sakta stiger upp över bergen borta i horisonten och färgar hela himlen rosa samtidigt som staden under oss håller på att vakna till liv. Ljudet från trafiken försvinner mer och mer ju högre upp vi kommer och likaså ljudet från munkarnas bön i klostret. Det är svårt att beskriva i ord så jag kommer lägga upp en massa bilder istället. Vi var uppe i luften ca 45-60 minuter och vart man tar vägen får vinden avgöra. Vi var två ballonger som gick upp samtidigt men vi åkte åt två helt olika håll. När det sedan var dags för landning hade piloten sett ut en plats som han även lyckades prickaJ väl framme hade teamet med personal kört ifatt oss och fanns på plats för att hjälpa till med ballongen.

Det var hur mycket folk som helst som hade samlats där vi landade och vi blev ganska snabbt en stor attraktion.

En tradition efter att man flugit ballong är visst att dricka bubbel, så även i Myanmar. Så mitt ute på fältet där vi landade bland fattiga burmeser stod ett tjusigt bord med färsk frukt och bubbel uppdukat. Ett värdigt sätt att avsluta flygningen på och ladda för resten av dagen!

 

 

 

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2013-11-26 08:08:26

Vilket äventyr! (tur att jag inte visste något innan...)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna Pettersson

Anna Pettersson är mitt namn, en dam i sina bästa år som läser till reseproducent på Scandinavian College of Travel and Tourism. Skolan ligger i Orsa i Dalarna och därför har jag flyttat just hit! Utbildnigen innehåller väldigt mycket praktik och här tänkte jag dela med mig av detta. Mycket nöje!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela