Anna Pettersson- på praktik i Yangon

Golden Rock

Publicerad 2013-10-29 11:26:43 i Allmänt,

I lördags eftermiddag på praktiken märkte jag hur det började tisslade och tasslandes mer än vanligt runt omkring mig och det kändes som att det var något görningen. Jag frågade Thin Thin och hon berättad att Kyaw hade fått för sig att vi skulle åka på utflykt till Golden Rock dagen efter. Så han var i full färd med att ringa runt för att få tag i buss och organisera det hela! Efter några telefonsamtal var det rodnat och jag & Sofie var medbjuda! Sofie hade redan gått hem för dagen så henne fick jag inte tag i utan det fick bli en överraskning helt enkelt!

Det tar ca 4h att köra till Golden Rock så för att få ut så mycket av dagen var vi tvungna att åka kl 05.00. Det som skulle vart vår enda lediga dag den veckan blev allt annat än lugn. Klockan ringde 04.15 och då var vi måttligt sugna på att sticka iväg men men, Carpe diem!

Även om jag rest en del i Asien innan och vet hur vägarna är så hade jag iaf fått för mig att det skulle få hyffsat smidigt men nä inte denna gången heller. Även om man åker på den största vägen så skumpar, skakar och väsnas det. Alla tutar och blinkar för glatta livet och alla tror de är kungar på vägen och ska köra i mitten. Det spelar lixom ingen roll hur många filer det finns! Framemot klockan 10 var vi framme vid Golden Rock base camp. Från där måsta man lämna sina privata fordon och fortsätta med deras små lastbilar med flak. Då är ju frågan hur många personer man kan få plats med på ett sådant där flak? Jo tydligen uppemot 50 stycken! Vi satt som packade sillar på en smal liten planka utan varken ryggstöd eller något att hålla i sig. Vi hade fått förklarat för oss att denna färd skulle vara ungefär som att åka berg och dalbana och där kan jag bara instämma! Golden Rock ligger högst upp på ett berg som är 1200möh och där slingrade oss fram genom de djupaste skogarna, upp och ner, fram och tillbaka på allt annat än säkra vägar. Jag har lagt upp en film på Facebook där ni kan se lite av hur det var. Jag vågade dock inte filma när det var som brantast. Utsikten var i alla fall fantastisk och det var en ganska underhållande färd!

Väl uppe måste man promenera sista biten för att komma fram till själva attraktionen. Enligt sägnen så är Golden Rock den plats där man förvarar ett hårstrå från Buddha. Tydligen så ska nån snubbe ha haft ett hårstrå från självaste Buddha och för att förvara detta ville han hitta en stor sten som likande hans huvud att lägga det på. För att sen inte hårstrået skulle blåsa bort lät han bygga en pagoda över det som skydd. Varför sen sten är placerad där den är låter jag vara osagt men det är en rätt fascinerande syn och tydligen är det bara 1,5 % av stenens yta som fäster i berget. Tror ni förstår när ni ser bilderna.

Jag trodde att det bara var själva stenen som var attraktionen här men där var väldigt stort, folk åker dit med hela familjen och har picknick, där är en marknad och en by där folk bor. Uppe på själva toppen finns två hotell som vi använder oss av på företaget så där gjorde vi även studiebesök! Riktigt bra för min del som redan nu har föreslagit de hotellen till kunder men inte haft en aning om hur de sett ut! På ditresan fick några i personalen testa att guida i bussen så det var lite blandat nytta med nöje.

Efter att ha spenderat ett par timmar uppe på berget var det dags att ta sig ner igen. Vi hade turen att få en lite modernare bil denna gång med ryggstöd, hurra!

Vi åt lunch nere i byn och strosade runt lite på en marknad. Tydligen så var det ganska stort för alla på företaget att få åka iväg på en sådan här grej och alla köpte med souvenirer och presenter till sina familjer.

Under hela dagen har Kyaw gått runt med stora plånboken full med sedlar och betalat för alla. Han köpte varsin t-shirt till mig och Sofie, en tjej fick vi varsitt armband av. Dom är så otroligt måna om att vi ska ha det bra hela tiden. Sedan väntade bara en långbussfärd hem som blev ännu lite längre än vi tänkt oss. Med en halvtimme kvar till Yangon gick såklart bussfan sönder och vi fick vänta på att en ny buss skulle komma och hämta upp oss som vi sedan kunde åka vidare meed. Så innan vi köpt med oss lite mat och kommit innanför dörren hade klockan hunnit bli 21. Trötta och slitna men väldigt tacksamma över att få ha åkt med på denna utflykt! Nu väntar ”bara” fem dagar på kontoret (annars jobbar vi 6 dagar i veckan) innan vi på lördag ska få följa med Sofies företag på ännu mera äventyr!

Allvaret har börjat!

Publicerad 2013-10-28 10:56:29 i Allmänt,

Skrev detta för några dagar sedan men har intefått  tillfälle att lägga upp det förrens nu... Ni får utsäkta avsaknaden av prickar över somliga bokstäver..

Just nu sitter jag på ett cafe på "vår gata" och väntar på Sofie. Vi har bara en hemnyckel och i eftermiddags blev det bestämt att hon skulle iväg pa nåt event med sitt företag. Och ja, hon har nyckeln! Så här sitter jag med en kaffe och funderar över livet. Ringde Niklas men såklart tog batteriet i telefonen slut.

Idag var iaf andra dagen på min praktik här i Yangon på One Stop Travel and Tours. Företaget har funnits i 10 år och har runt 12 anställda. De jobbar med resor inom Burma och får in förfrågningar från hela världen.

Kontoret ligger lite fel till sett från vart vi bor så nu de första dagarna har jag åkt taxi. Kan låta lite lyxigt med det kostar ca 13 kr enkel så jag blir inte ruinerad direkt. Pa morgonen går det hur smidigt som helst och tar ca 10-15 minuter med på kvällen är det total kaos i trafiken och tar längre tid. Mina kollergor ar dock lite bekymrade över mitt taxiåkande och en av tjejerna, Thin Thin, har lovat att visa hur jag kan ta mig med buss ist, så himla snällt!

Kontoret ar väldigt litet och ser ut som ett asiatiskt internetcafe ungefär. Chefen bor har, ac;n fungerar när den vill och lite sa:) några av mina kollegor ar ganska bra pa engelska medans några ar lite sämre.. Men jag tror dom kan mer an vad dom sjalva tror. De sager att dom vill prata med mig och fraga massa saker men att dom inte kan forklara pa engelska. Det blir lite markligt ibland och det ar latt att kanna sig utanfor nar folk pratar over huvudet pa en pa ett sprak jag inte forstar. Saklart ar det en omstallning for dom oxa att ha en total framling pa kontoret sa jag tror det kommer bli battre!
Jag har iaf fatt en egen plats, egen dator och mail. Chefen (Kyaw) har skickat over nagra forfragningar som jag forsoker svara pa efter basta formaga. De gor bara skraddarsydda resor sa till varje forfragan far man gora en ny resplan och leta nya priser for just de datumen. De har avtal med vissa hotell och priser finns, men att prissatta utflykter, transporter, guider, vagtullar och entreer ar inte helt enkel nu innan jag lart mig hitta i deras mappar och papper. Jag ar otroligt glad att vi borjade med att aka pa var rundresa, annars vette fan hur jag skulle ha fixat detta, utan att veta nagonting om en enda plats. Forsta dagen far jag erkanna var ganska tung med alla nya intryck och spraket men redan efter andra dagen kanns det battre och klumpen i magen ar bort. Tror det kommer bli ganska bra!

Lunch ater vi tillsammans i det lilla koket. Alla (utom jag) har med sig varsin liten ratt hemifran, typ cyckling i curry, fisk, gronsaker mm. Ris kokar dom har och sedan dukas allt upp till en liten buffe. Helt perfekt for mig som far testa massa lokal mat och jag kommer fa stalmage! men skulle tippa pa att jag kommer trottna inom kort. Dom ater exakt samma mat varje dag, hej rismage!

Nu i dagarna borde aven mina skraddarsydda arbetsklader vara klara! Alla bar deras traditionella longy (typ en omlott langkjol) och matchande blus. Ska bli trevligt att smalta in lite mer! Sen ar det bara harfargen kvar som inte riktigt stammer overrens:)

Na nu hoppas jag Sofie dyker upp snart sa vi kan ata middag, ga pa frukortinkopsjakt och sen ar det laggdax!

Ngapali- paradiset

Publicerad 2013-10-23 14:15:00 i Allmänt,

Nu har vi precis lämnat Ngapali- Myanmars paradis! Det gör ont i både kropp och själ att behöva åka härifrån. Nu är det dags att ta tag i det vi faktiskt är här för- praktiken. Men innan dess backar vi tillbaka några dagar!

Kvällen i Pinyada slutade inte riktigt som vi hade tänkt det. Efter att vi ätit middag och gått och lagt oss, sjukt nöjda över att få sova i ett rum med vettig ac och rikt

igt täcke, började både jag oss Sofie ana oråd i kroppen. Sofie var först med att antyda om risig mage medans jag då kändes mig bra. Sedan tog det inte lång tid innan vi sprang i skytteltrafik in till toaletten. Matförgiftning deluxe. Fy fan va vi mådde kasst. Utan att förfina det hela så tömdes vi på allt från alla håll och kanter. Vi sov inte en blund. Som grädde på moset skulle vår guide hämta upp oss kl 06.00 morgonen efter. När klockan ringde en halvtimme tidigare gick vi dubbelvikta runt och samlade ihop våra grejer, önskade att det gick att flytta fram resan men insåg lika snabbt att nej, det går inte. Så i detta tillstånd var vi alltså tvugna till att skumpa runt i en bil i 2 timmar på riktigt dåliga vägar till flygplatsen, checka in, sitta och vänta i vidrig värme bland massa svettluktande turister, flyga till Ngapali och åka vidare till nästa hotell. Tack gode Gud att vi möttes av världens bästa syn med ett klarblått hav, en strålande sol och en lyxig bungalow med sval ac på Pleasent view hotel.  Annars vette fan vart vi tagit vägen!

Under bilfärden insåg vår guide ganska snart vårat tillstånd och sa till chauffören att köra extra snällt, de hade öppna fönster så vi skulle få andas frisk luft och spypåsar nära till hands. När vi åkt en stund stannade han till, försvann ett tag och kom tillbaka med nån hokuspokus naturmedicin som skulle vara bra för magen, så himla omtänksam! Matförgiftningen är vi säkra på kommer från middagen vi åt den kvällen på hotellet. Vi fick mat serverad vid bordet men ett annat större sällskap åt buffé , så med stor sannolikhet kom vår mat oxå därifrån och med alla bakterier som hör till en buffé klarade inte våra magar.

Första dagen framme i Ngapali gick åt till att återhämta oss, vi låg i skuggan och sa nog inte mycket alls till varandra. Petade i oss varsin fruktsallad för att få något i magen. På kvällen kändes vi oss tvingade till att försöka äts lite trots att hungern inte kommit tillbaks än. Jag fick i mig en halv avokadosallad. Bättre än inget! Killen som jobbade på restaurangen var helt crazy, spelade gitarr för oss, bjöd på drink (som vi inte kunde dricka) och snackade sönder sig på riktigt dålig engelska. Sen körde dom även hem oss på varsin moppe då det börjat åska och spöregna och var kolsvart ute, snacka om service!

Vi hade fått höra innan att det ska vara dyrare här än på andra ställen i landet med det stämmer då rakt inte! (Iaf på restauranger, möjligtvis hotell)
Vi köpte två maträtter och 2 stora flaskor vatten, och betalade 4500 kyat ( ca 30 kr)! Kvällen efter lyxade vi till de med skaldjur och vin och betalade då 70kr/person. Det är ju typ gratis!!

Under dagarna här har vi pressat på stranden och plaskat runt i det 26 gradiga havet. En förmiddag åkte vi på snorkeltur och spanade efter färgglada fiskar. Vi lånade även cyklar för att få se lite mer av en större by vi trodde fanns men så var inte fallet. Dom små restauranger och affärer vi redan sett var visst byn:) hotellet vi bor på har en egen liten ö med en restaurang på där vi intagit kvällens fördrink. Vid lågvatten kan man gå ut och vid högvatten blir man hämtad med båt. Jag kan lova att detta är inget medelklasshotell som vi önskade när vi bokade:)

Vi är nästan helt själva på hela stranden, bara sett ett fåtal andra turister under dagarna här! Några researrangörer från Sverige ska ha börjar köra charter och rundresor i Myanmar men det är då inte något vi märkt av! Tydligen drar säsongen igång i början av november så då kanske det blir ändring.. Lokalbefolkningen är otroligt snälla trevliga och serviceminded. Inga påträngande försäljare a la Thailand här inte!

Nu väntar en enkel lunch innan vi drar mot flygplatsen! Hoppas ni har det bra därhemma!

Uppdaterat med lite bilder!

Inle Lake och Pinyada

Publicerad 2013-10-19 14:22:00 i Allmänt,

Imorse var det tänkt att vi skulle lämna Inle Lake direkt efter frukost och börja färden mot Pinyada som ligger 2,5 timmes resa med bil bort. Men efter gårdagen uttryckte vi vår sorg över att redan behöva åka vidare så vår supersnälla guide hade ordnat så vi fick åka hem till hans hus och se hur dom har det!

Där bor han med sin fru, sina föräldrar och sin morbror. Det var väldigt mycket större än jag förväntat mig, dom har elektricitet och tv, men ändå är det väldigt primitivt. Hans fru bjöd på te och snacks gjorda av tofu och kikärtor, så himla snällt! Vi fick även äran att prova på paddla i en av deras små båtar! Det var så jäkla häftigt att glida runt där i deras by, hälsa på alla människor som blir så glada över att se oss! Tydligen så har det snackas en del i guidens hemby sedan han setts åka runt med två blonda tjejer! Folk undrade om vi sov hemma hos honom, om vi kunde simma och säkerligen mer som han inte ville översätta:)

Just nu sitter vi i en bil och skumpar runt på gropiga vägar och regnet öser ner. Vädret är väldigt varierade i den här trakten pga den höga höjden och alla berg. Längs vägarna ser vi ännu mer odlingar och här i området odlas bland annat (utöver det vi såg igår) kål, ingefära, papaya, apelsiner, här finns teakträd och mycket mer. Nyss stannade vi vid en liten lokal marknad och köpte grönt te som kommer från odlingar häromkring.

Fortsättning....

Nu är vi incheckade på vårt hotell för natten, vi har fått en superfin bungalow med altan på både fram och baksida. Synd bara att regnet pissar ner.. Vi har just besökt en skitstor grotta med över 8000 buddhastatyer i. Alla har donerats av folk och under varje finns en skylt med namn och datum på var och en.  Det är helgdag i hela landet idag, ikväll kommer det vara en ljusfestival, så det var helt smockat med folk för alla är lediga.

Sist ut på våran helt magiska rundtur i Myanmar var ett litet ställe där dom tillverkar paraplyn av ett slags papper gjort från bark. Köpte med tre små lampor av samma material som kommer göra sig perfekt på en framtida balkong eller altan!

Det har verkligen varit värt var enda krona vi lagt på den här resan! Dagarna har stor långa, mornarna tidiga men vi har sett så mycket saker, träffat så många människor och lärt oss så mycket som vi aldrig hade gjort om vi rest runt på egen hand. Just nu är jag helt slut i huvudet men som tur är väntar tre dagar i Ngapali med sol bad och lata dagar. Hoppas vi får en massa solsken på oss innan vi ska tillbaka till  verkligheten!

Buddistisk flagga

Tjusig utsikt over bergen

Kul att aka bat!

Cigarrtillverkning

Traditionellt satt att ro pa i Inle Lake

Tomatodling

Vart hotell, Golden island Cottages

Var bungalow

Ett gang burmeser som over infor en roddtavling

Vi fick testa att ro i guidens bat!

Mandalay dag 2

Publicerad 2013-10-19 07:41:18 i Allmänt,

Andra dagen i Mandalay började med att åka på slingriga vägar till Mandalay hills för att njuta av utsikten över staden och se templet högt uppe på toppen. Folk höll på för fullt med att förbereda inför en stor ljusfestival som är den 19 oktober. Därefter gjorde vi ett besök vid The Biggest book in the world. Det är buddhisternas heliga skrift och varje sida i boken är skriven på varsin marmorsten, totalt över 700 stycken, som tillsammans skulle bilda en bok på ca 1600 sidor. Runt varje marmorsten var dessutom byggt ett hus/tempel så även här ett riktigt häftigt ställe. Innan vi åker till alla dessa olika platsen hinner iaf jag tänka att jaha ännu ett tempel eller en helig skrift vad sjutton ska det vara att se men varje gång blir man lika förundrar över dessa byggen!

Mandalay golden palace som vi sedan spanade in är ett tempel där nästan allt guld regnat bort med det finns planer på att restaurera det. Här fanns även en skola för barn.

Vi gjorde ett besök där dom tillverkar guldet, Golden leafs workshop, som alla pagodas och buddhastatyer är täckta av och jäklar vilket jobb! Dom utgår från en liten guldtacka och sedan bankas guldet för hand i olika omgångar tills det är jättejätte tunna löv. Därefter förpackas det i bambupapper.

Förmiddagen var ganska hektisk, men intressant, besök på Great Pagoda med sin jättestora brons Buddha staty och en titt i en träskulptur verkstad hanns oxå med!

Efter en smarrig lunch med obligatorisk matkoma efteråt väntade en båttur på Ayeyarwaddy (irraweddy) river till Mingun. Och inte nog med att vi skulle åka båt, dom har även chartrat en egen båt till oss! Snacka om att vi måste se ut som två lyxbrudar när vi glider fram i egen bil men privat guide och chaufför till en egen båt haha! Det var även här eftermiddagsluren ägde rum:) vi kan inte riktigt förstå att detta land inte har siesta eftersom det är så jäkla varmt!? Framme i Mingun tog vi en promenad genom en lite by och målet var The unfinisched Pagoda, som om det byggts färdig skulle blivit en av dom största i landet. Den dåvarande kungen beordrade folket att bygga den så att han skulle kunna se till sin mamma som bodde på andra sidan berget. Däremot så tröttnade folket och den byggdes aldrig färdigt. I denna pagoda skulle även den största ringklockan i världen ha funnits så den har vi såklart oxå sett:)
Vi promenerade vidare genom små små byar där folk lever oerhört primitivt men de har allt dom behöver. Alla människor i detta land är väldigt generösa och det tackvare buddismen. Här finns ingen klar tex medelklass utan de som har lite mer pengar delar med sig till de som har lite mindre. När man minst anade det, mitt bland fattiga människors hem, tornade det upp sig ett mega tempel, The white Pagoda. Den hade formen av en jättemaräng tårta och jag och Sofie drömde oss bort bland massa iskall glass i värmen:) Pagodan byggdes av en man som tillägnade den sin fru. Så nu undrar jag lite lätt när Niklas ska bygga en sån till mig?!
Dagen avslutades med att ta "taxi", två oxar med vagn, tillbaka till båten och sen vidare mot hotellet.

Ännu ett par fullspäckade dagar till ända och nu kanske ni förstår varför vi är helt slut på kvällarna och somnar så snabbt som det bara går:)
När vi är tillbaka i Yangon och fått lite ordning på alla bilder kommer jag lägga till några i inläggen här på bloggen!

Mandalay dag 1

Publicerad 2013-10-19 07:40:59 i Allmänt,

I onsdags morse anlände vi med flyg till Mandalay, näst största staden i landet med ca 2 miljoner invånare. På flygplatsen möttes vi upp av ännu en ny guide och här märkte vi direkt att detta kommer bli bra dagar! Sjukt trevlig kille som hette Toto och som verkligen hade fötterna på jorden. Han har berättat så sjukt mycket, svarat på 1 miljon frågor vi ställt om allt mellan himmel och jord, låtit oss sova middag på en båttur, frågat massa om Sverige och verkligen tagit hand om oss! Vi hade även en sjukt skön chaufför som var såå nöjd över sina nya Raybans han nyss köpt för 2000 kyat (13 kr)!

Dagen tog sin början med besök på ett munkkloster. Där bor just nu ca 1500 munkar och vi fick se hur dom har det. Deras dagar går ut på att lära sig om buddhismen och de mediterar flera timmar per dag. Munkar får inte använda sig av några pengar så all mat de äter doneras till klostret av frivilliga. Det är sedan dom personerna som tillagar maten, oftast ris och curry, och är sen på plats för att dela ut maten. Alla dessa 1500 munkar ställde upp sig på rad och gick i tur och ordning fram för att hämta sin mat. Riktigt maffigt när dom var så många!

Vi drog vidare mot U bain bridge som är en 1,2 km lång bro helt byggd i teak. Där strosade vi runt lite och pratade, tittade på alla fiskare och så självklart bron. På tillbakavägen tog vi båttaxi och fick se fiskare på riktigt nära håll. Vår störtsköna guide skojade här om att om några år när det börjat komma massa feta amerikanska turister måste dom förstärka bron så den inte rasar!
På tur stod besök i ett väveri där dom väver silkestyger. Två tjejer höll på med ett tyg som skulle ta 1 månad att göra klart, snacka om hantverk! Köpt med en riktigt fin sjal som kommer passa perfekt hemma i vinterkylan sen:)

Nu börjar det nästan kännas lite tjatigt att berätta om vartenda stopp vi gjort men det är för att jag själv ska komma ihåg vad som är på alla mina bilder sen:) och förhoppningsvis är det lite intressant för er andra också!

Dagens höjdpunkt var utan tvivel eftermiddagens utflykt. Vi tog en kort båtfärd över till Ava och åkte sedan häst och vagn runt i området. Och denna vagn, tänk kärra från 1800 talet, var något över det vanliga! Fjädring var inte att tänka på och vägen lerig som fan så där skumpade vi runt och kunde knappt hålla i oss för vi skrattade så mycket! Ja ett äventyr var det kan jag lova! Under färden gjorde vi små stopp för att kika på lite tempel, härliga barn som spelade fotboll och som gärna poserar framför våra kameror.
Klockan hann bli strax innan solnedgång innan vi student kosan mot hotellet igen.

Lite synd när vi har så fullspäckade dagar är att vi inte hunnit se något av hotellen vi bott på hittills. Som på detta ska det finnas en pool men vi lär inte hinns bada.. Aja får vi väl stå ut med!

Bagan

Publicerad 2013-10-17 18:11:16 i Allmänt,

Lagom möra i kroppen anlände vi alltså till Bagan med nattbussen från Yangon klockan sex på morgonen. Vi blev upphämtade och körda till hotellet och först var inte rummet klart (inte helt otippat med tanke på tidpunkten) men när vi snällt bett om att få ta en dusch sprang dom som galningar för att städa klart snabbt som attans bara för vår skull! Underbart snälla människor i detta land!

Kanske inte helt taggade inför en heldag på cykeln drog vi iaf iväg med vår guiden för dagen. Klockan var åtta och värmen var redan tryckande. Efter ca 25 min fick jag pyspunka så guiden fick ringa till cykeluthyrningen så inom några minuter hade jag en ny cykel levererad av två killar på moppe. Cykelpump vad är det?

Landskapet vi cykat igenom är helt magiskt! Bagan är en liten by ,uppdelad i nya och gamla, och ligger mitt ute på landsbygden. Eftersom regnperioden just tagit slut är det otroligt grönt och i Bagan är det fullt med tegeltempel i olika storlekar överallt. Längre tillbaka byggde varje familj sitt eget tempel och ju mer mer pengar de hade desto större tempel.

Under förmiddagen besökte vi den lokala marknaden Nyaung U och Schwezigone Pagoda. Kyansit cave  som är en slags grotta med små rum i där buddisterna kan be utan att bli störda.
Vår guide för dagen föll oss tyvärr inte helt i smaken. Det var svårt att höra vad han sa och han snackade så mycket historia och buddism att vi tappade bort oss helt bland alla årtal och buddhastatyer. Tror även han kände sig stressad för det var galet mycket att hinna med denna dag!

Efter lunchen som intogs på Sunset garden med utsikt över Ayeyarwaddy river trampade vi vidare med svettens rinnandes längs både rygg mage och ansikte, mot några fler pagodas och ett flertal stopp för fotografering och bara för att stå och njuta av det mäktiga landskapet!

Ungefär här var värmen helt vansinnig och vi lyckades få till 1 timmes paus på hotellet där vi passade på att hoppa ner i poolen och byta till mindre nersvettade  kläder:) en powernap hade inte skadat men ingen rast ingen ro!

Sist ut för dagen var Shwesandaw tempel och för att njuta av solnedgången från toppen av denna. Tyvärr var det väldigt disigt men ack så vackert ändå! Dessa tegeltempel är något utöver det vanliga!

Men just ja! Inte var det slutcyklat här inte! För att ta oss till kvällens restaurang var det va 30 minuters cykelfärd. Här gjorde vi även en avstickare till busstationen för att hämta sofies mp3 som hon tydligen glömt på bussen?!
Under middagen bjöds vi på underhållning av en så kallad puppet show (dockteater) och burmesisk musik. Väldigt speciellt men rätt festligt! Trötta med glada cyklade vi därefter de 30 minuterna hem till hotellet igen i totalt mörker ( guiden tände en ficklampa ibland för att visa oss för mötande bilar) och deckade snabbt som attans i våra sängar!

Yangon

Publicerad 2013-10-17 03:59:25 i Allmänt,

I måndags började vi vårt 10 dagars äventyr med en heldag i Yangon. Trötta efter lite halvtaskig sömn, dödsförkylda och rätt tagna av värmen som slår emot en när man går ut gick vi iväg till hotellet där vi skulle bli upphämtade. Vår guide för dagen, Cliff, mötte oss och från första sekund har vi blivit behandlade som prinsessor! Vi har privat guide och chaufför, de öppnar alltid bildörren åt oss, det finns vatten i bilen och de frågar om vi har det bra. Känns lite märkligt när vi enligt oss "bara är vanliga studenter" men i deras ögon ser ut som riktiga rikemansungar!

Första anhalt var Shwedagon Pagoda, den mest kända i Myanmar. Det var så otroligt häftigt! Ett område helt fyllt med tempel i guld, det högsta som är helt målat i guld är 100 meter högt och riktigt maffigt! Templen används av buddister när de ber och mediterar, bland annat så ber de till olika statyer beroende på vilken dag i veckan de är födda.
Värmen var stundtals outhärdlig för våra bleka kroppar men det går lixom inte att sluta förundras över detta mäktiga bygge med såklart alla tempel men oxå alla andra hus och detaljer där inget lämnats åt slumpen och där varje liten sak har betydelse i den buddistiska religionen.

Efter detta åkte vi vidare för att se lite av själva centrum av staden. Blev nog inte så mycket klokare egentligen men det syns verkligen att landet varit under brittiskt styr på mycket av arkitekturen. Så det är en salig blandning av stora hus i västerländsk stil och deras egna hemmasnickrade hus. Vi kikade oxå in den gamla hamnen intill Yangon river.
Nästan alla måltider ingår under denna resa så till lunch denna dag, serverad på en tjusig Thai/Kina restaurang, bjöds lite blandade rätter så som soppa, kyckling med cashewnötter, friterad fisk, ris, nudelsallad, grönsaker och färsk frukt. Det dukar fram allt på bordet som en stor buffé och det är alldeles för gott för att kunna sluta äta:)

Med fyllda magar blev vi körda till Chinatown för att strosa runt lite och spana in allt som händer på gatorna. De är fyllda med små affärer, folk säljer frukt och grönsaker och har små stånd där de lagar lokal mat. Här kan man äta en enkel klassisk burmesisk lunch med ris och curry för 1000 kyat ( ca 7kr).

Efter denna fullspäckade dag kan man nu tro att detta vore nog men icke! Nu bar det av hem för en microvila, springa förbi ett apotek för att hitta piller mot våra elaka halsar, packa väskan för resten av veckan och dra vidare mot nattbussen! På väg stannade vi till vid Chauk Htat Gyi, där munkarna läser ur en heliga skrift ut i högtalare så alla kan ta del av den buddistiska läran.

Fulla av intryck kördes vi till busstationen, en modell mindre moderna men med wi-fi. Det var dags att vinka av Cliff och chauffören och ladda för en natt på buss.
Bussen var över förväntan men alla som försökt sova på en buss vet hur jäkla obekvämt det kan vara! Hur man än gör, gör det ont överallt! Lite sömn fick vi nog ända och vid sex på morgonen gjorde vi entré i Bagan!

Det är så svårt att beskriva såhär bara med text. Det är så mycket intryck med alla människor och hur de lever, hur det luktar och inte minst värmen! Bilder får jag återkomma med när mer tid finns!

Jag ser guldet!

Publicerad 2013-10-15 17:51:59 i Praktik i Myanmar,

Nu har vi varit på plats i Myanmar i några dagar och vi har minst sagt haft fullt upp ända sen vi landade på flygplatsen. Tänkte försöka sammanfatta litegranna men mer detaljerat om rundresan kommer i sinom tid!

Allt gick väl med resan iaf tills vi satt i Bangkok och väntade på nästa flyg. Vi roffade åt oss lite wi-fi och då, sisådär 40 min innan avgång, dimper det ner ett mail från de genier som hjälpt mig med visumet att "oj! Du har inget businessvisa för det kan inte reseföretag  bjuda in till, kan du ta en senare flight till Bangkok så hinner vi fixa det?" HA! Lagom kul att läsa det då när man är incheckade och klara. Aja vi bestämde oss för att åka iaf och se vad som väntade på flygplatsen i Yangon. I ett tidigare mail skrev dom att jag skulle bli mött av någon med mitt namn på en skylt och som tur va var så fallet. Så genom lite teckenspråk, hon utanför ankomsthallen och jag innanför vid visumkontrollen, lyckades vi lösa det hela hyfsat smärtfritt. Hon hade ordnat med ett nytt inbjudningsbrev från ett annat företag under min 55 minuter långa flygning till Yangon. Det ska hon ha cred för iaf, men inte mycket annat.

Efter växling av pengar tog vi en taxi in till stan och vårt boende. Det var en lugn och fridfull taxifärd, hade förväntat mig något i Thailandstil men icke det, och supertrevligt chaufför som svarade på alla våra frågor om landet. Vi hittade rätt adress och hann väl tänka både en och annan tanke om vart vi hamnat. Det är rätt så skitigt kvarter och dessutom bor vi sex trappor upp utan hiss. Lägenheten i sig är jättestor men mest bara ödsligt. Riktigt illa städat ( inte alls snarare) så när vi kommer tillbaka blir det storstädning så vi ska vilja vara där. Där finns inget varmvatten i duschen, vad vi hittat än, så troligen kommer jag ha dreads när jag kommer hem i december. I vårt sovrum finns blott en dubbelsäng så den delar vi på. Inga sängkläder så första natten blev det en blandning av reselakan, sarong och snodd liten kudde och fleecefilt från Thai airways:)

Efter en liten stödvila gav vi oss ut på standens gator och hittade en riktigt bra lokal marknad och på väg hem festade vi till det med fotscrub, manikyr och pedikyr. Kostade ju ändå ca 55kr.

I måndags morse började vår 10 dagars rundresa i landet med en heldagsguidnig i Yangon. Återkommer som sagt till detta! Jag har dragit på mig en hemsk förkylning som nu Sofie även fått ta del av. Halsen gillade inte en heldag i bil men ac iaf.

Nu säger jag tack och godnatt för denna gången! Imorgon ringer kl 05.30 och vi ska dra vidare till Mandalay!

Oj jösses! Jag höll på att glömma vädret! Det är nå vansinnigt varmt och luftfuktigheten är på typ 300% känns det som. Nä men ca 35 på dagarna så bara genom att gå utanför dörren är man iprincip genomsvettig.. Tar nog ett tag att vänja oss vid detta.

Det närmar sig

Publicerad 2013-10-08 18:22:27 i Allmänt,

Nu är det inte många dagar kvar till avresa. Lite för få tycker jag nästan, det känns inte som att jag är i fas med speciellt mycket. Senaste veckorna har varit rätt snurriga med en högskolekurs vi kunnat läsa på distans men ändå haft andra föreläsningar i andra ämnen i Orsa. Så för att göra det kort har jag flängt runt mellan Orsa ,Trondheim, Västerås, Gävle och nu tillbaka till Orsa.

Vi har en examensresa att planera till. Direkt efter jullovet ska vi iväg på en studieresa där vi både är reseledare, guidar och presenterar lian vi då just kommit hem ifrån. Och så såklart allt inför avresan på lördag. En massa mailande fram och tillbaka. Fick besked om att jag kanske blivit lurad på mitt visum och sen besked om att det nog är ok iaf. Pengar ska växlas, vaccination ska tas, väskan ska packas, fixa till i lägenheten, besikta bilen, byta däck på bilen..Hur va det nu igen? Var det en högskolekurs mitt i allt också? Ska bli skönt att andas ut när vi väl är framme! Om vi släpps in såklart:)

Vi kommer som planerat att inleda med en rundresa på ca 10 dagar som vi nu även har bokat. Det blir jag, Sofie och en guide som ska upptäcka Burma. Tror att det kommer bli riktigt härligt och vi avslutar med några dagar på stranden i Ngapali innan vi ger oss in i storstadsvimlet och börjar praktiken.

Det har även varit lite strul med designen här på bloggen men nu ska allt vara i ordning och det ska även gå att läsa i mobilen.

Nästa gång vi hörs är jag troligen i varmt land lååångt från det svenska höstkylan som närmar sig!

Om

Min profilbild

Anna Pettersson

Anna Pettersson är mitt namn, en dam i sina bästa år som läser till reseproducent på Scandinavian College of Travel and Tourism. Skolan ligger i Orsa i Dalarna och därför har jag flyttat just hit! Utbildnigen innehåller väldigt mycket praktik och här tänkte jag dela med mig av detta. Mycket nöje!