Anna Pettersson- på praktik i Yangon

Update!

Publicerad 2013-11-08 08:10:32 i Allmänt,

Ni får ursäkta mig så mycket för att det varit lite glest här. Dagarna bara susar förbi och när hela dagarna spenderas framför en dator e man inte så sugen på att sätta sig framför en när man kommer hem oxå.

Sedan sist har vi i alla fall hunnit med att åka på utflykt till Bago med några av Sofies kollegor. Det är en liten stad ca 1,5 timme från Yangon. Vi hade tänkt oss att det skulle vara sightseeing runt stan och sedan ville dom stanna för att ta en öl och sen åka hemåt. Perfekt för oss med en utflykt och att få utforska ett nytt ställe! Men det visade sig när vi väl åkte iväg, kl 06.30 vår lediga lördag, att denna lilla tur var av ett lite annat slag för dom. Från klockan halv sju på morgonen och tills vi kom hem runt 19 har dom tjoat å tjimat, spelat gitarr och sjungit igenom varenda Burmesisk hit som finns. Det kändes lite som att åka på läger när man var 15 ungefär. När vi kom fram till Bago körde vi runt till några olika pagodas, det skulle tas cirkus 1000 kort, men det var ingen som berättade något så jag vet egentligen inte vart vi var. Vi åt en snabb lunch och sen var det dags för lilla ölen. Yes fan va gott tänkte vi båda och vi styrde ut mot nåt litet hak mitt i skogen. Ölen plockades fram och snacks av den lite ovanligare sorten beställdes in. Här snackar vi alltså inte nötter och ölkorv utan friterad vildkatt och syrsa. Ja, ni hörde rätt. Vidrigt! De dära vildkatterna tog ett bra tag innan vi trodde på och dom har fått förklara sig både en och två gånger men jo det verkar vara sant. Och NEJ aldrig i livet att jag tänker smaka!

Till en början hade vi riktigt trevligt men efter att ha hängt där ett par timmar kände vi oss rätt nöjda och började planera vad vi skulle hinna med en ledig lördag kväll. Vi frågade när vi skulle röra på oss men det skulle visst dröja ännu någon timme. Hur jobbigt kan det va kan tänkas men till saken hör att hela gänget har snackat burmesiska på högsta volym hela dagen och inte brytt sig alls om att vi inte förstår, det blir ganska påfrestande efter ett tag. Så allt som allt var det kul att få se hur burmeser roar sig men lite info till oss om syftet med dagen hade inte varit helt fel!

Söndagen unnade vi oss sovmorgon och det var otroligt skönt att inte ha några som helst planer! Vi strosade runt på marknaden, fixade naglarna och tog massage. Gick in mot centrum och traskade runt i China town. Vi har äntligen hittat en riktig mataffär så där bunkrade vi upp. Man kan hitta bland annat havregryn, yoghurt, mjölk och sådana lyxiga varor. Så nu ni får vi oss en redig frukost varje dag! När det var dags för middag tog vi taxi till en restaurang Sofie fått tips om och jädrar va go mat det var! ”Riktig” mat fanns på menyn (alltså inte bara ris å nudlar) så vi njöt i fulla drag! Dit kommer vi åka igen!

Nu i veckan har det rullat på med mycket jobb. Vi är mitt i högsäsong så det anländer nya gäster varje dag samtidigt som mail inkorgen fylls på med nya förfrågningar. I början av veckan fick jag följa med ut till flygplasten för att möta några nya gäster. Dom hade ordnat sitt visum genom oss så vi var där för att se till att allt gick bra. Det gjorde det som tur var och jag åkte med dom till kontoret för att ordna betalningen. Försökte berätta och guida lite på vägen om det jag hunnit lära mig (vädret och trafiken går också bra) och jag tror det gick bra!

Det som är lite speciellt här i Burma är att det inte finns något fungerade banksystem. Eller det finns banker men det är otroligt krångligt, det tar tid och ska kunderna göra sina betalningar via internetbanker är det en massa avgifter. Så än är det kontanter som gäller så alla betalar när det kommer till Yangon. Snacka om att det är mycket kontanter i omlopp. US dollar är det som gäller också. Har inte fattat varför än. Eftersom att det då är cash som gäller betalas även alla hotell och flyg så. Igår var jag med på en betalningsrunda i stan. Vi åkte alltså runt till de olika hotellen för att betala/få betalt eller få pengar tillbaka för tex en avbokning. Helt sjukt så oeffektivt. Gissa om det är mycket trafik i en stad med 6 miljoner invånare?

Nu väntas jobb ett par dagar till innan vi på söndag ska göra ett efterlängtat besök vid en swimmingpool! Det går alldeles för dåligt med solbrännan när man jobbar på kontor…

Kommentarer

Postat av: Julia

Publicerad 2013-11-08 15:27:45

Ursäkten godtas! Tvivale vad äckligt deras "snacks" lät. Konstigt att dom också använder US dollar, gör ju Kambodja också fast dom har egen valuta. Ta reda på varför!

Nu har jag överlevt en hel vecka på jobbet. Bäst att ladda inför nästa vecka när jag ska lära mig allt om löner, ska bli kul men lite läskigt. Hänger ju på mig om alla får sin lön eller inte;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna Pettersson

Anna Pettersson är mitt namn, en dam i sina bästa år som läser till reseproducent på Scandinavian College of Travel and Tourism. Skolan ligger i Orsa i Dalarna och därför har jag flyttat just hit! Utbildnigen innehåller väldigt mycket praktik och här tänkte jag dela med mig av detta. Mycket nöje!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela