Anna Pettersson- på praktik i Yangon

Golden Rock

Publicerad 2013-10-29 11:26:43 i Allmänt,

I lördags eftermiddag på praktiken märkte jag hur det började tisslade och tasslandes mer än vanligt runt omkring mig och det kändes som att det var något görningen. Jag frågade Thin Thin och hon berättad att Kyaw hade fått för sig att vi skulle åka på utflykt till Golden Rock dagen efter. Så han var i full färd med att ringa runt för att få tag i buss och organisera det hela! Efter några telefonsamtal var det rodnat och jag & Sofie var medbjuda! Sofie hade redan gått hem för dagen så henne fick jag inte tag i utan det fick bli en överraskning helt enkelt!

Det tar ca 4h att köra till Golden Rock så för att få ut så mycket av dagen var vi tvungna att åka kl 05.00. Det som skulle vart vår enda lediga dag den veckan blev allt annat än lugn. Klockan ringde 04.15 och då var vi måttligt sugna på att sticka iväg men men, Carpe diem!

Även om jag rest en del i Asien innan och vet hur vägarna är så hade jag iaf fått för mig att det skulle få hyffsat smidigt men nä inte denna gången heller. Även om man åker på den största vägen så skumpar, skakar och väsnas det. Alla tutar och blinkar för glatta livet och alla tror de är kungar på vägen och ska köra i mitten. Det spelar lixom ingen roll hur många filer det finns! Framemot klockan 10 var vi framme vid Golden Rock base camp. Från där måsta man lämna sina privata fordon och fortsätta med deras små lastbilar med flak. Då är ju frågan hur många personer man kan få plats med på ett sådant där flak? Jo tydligen uppemot 50 stycken! Vi satt som packade sillar på en smal liten planka utan varken ryggstöd eller något att hålla i sig. Vi hade fått förklarat för oss att denna färd skulle vara ungefär som att åka berg och dalbana och där kan jag bara instämma! Golden Rock ligger högst upp på ett berg som är 1200möh och där slingrade oss fram genom de djupaste skogarna, upp och ner, fram och tillbaka på allt annat än säkra vägar. Jag har lagt upp en film på Facebook där ni kan se lite av hur det var. Jag vågade dock inte filma när det var som brantast. Utsikten var i alla fall fantastisk och det var en ganska underhållande färd!

 
 

Väl uppe måste man promenera sista biten för att komma fram till själva attraktionen. Enligt sägnen så är Golden Rock den plats där man förvarar ett hårstrå från Buddha. Tydligen så ska nån snubbe ha haft ett hårstrå från självaste Buddha och för att förvara detta ville han hitta en stor sten som likande hans huvud att lägga det på. För att sen inte hårstrået skulle blåsa bort lät han bygga en pagoda över det som skydd. Varför sen sten är placerad där den är låter jag vara osagt men det är en rätt fascinerande syn och tydligen är det bara 1,5 % av stenens yta som fäster i berget. Tror ni förstår när ni ser bilderna.

Jag trodde att det bara var själva stenen som var attraktionen här men där var väldigt stort, folk åker dit med hela familjen och har picknick, där är en marknad och en by där folk bor. Uppe på själva toppen finns två hotell som vi använder oss av på företaget så där gjorde vi även studiebesök! Riktigt bra för min del som redan nu har föreslagit de hotellen till kunder men inte haft en aning om hur de sett ut! På ditresan fick några i personalen testa att guida i bussen så det var lite blandat nytta med nöje.

Efter att ha spenderat ett par timmar uppe på berget var det dags att ta sig ner igen. Vi hade turen att få en lite modernare bil denna gång med ryggstöd, hurra!

Vi åt lunch nere i byn och strosade runt lite på en marknad. Tydligen så var det ganska stort för alla på företaget att få åka iväg på en sådan här grej och alla köpte med souvenirer och presenter till sina familjer.

Under hela dagen har Kyaw gått runt med stora plånboken full med sedlar och betalat för alla. Han köpte varsin t-shirt till mig och Sofie, en tjej fick vi varsitt armband av. Dom är så otroligt måna om att vi ska ha det bra hela tiden. Sedan väntade bara en långbussfärd hem som blev ännu lite längre än vi tänkt oss. Med en halvtimme kvar till Yangon gick såklart bussfan sönder och vi fick vänta på att en ny buss skulle komma och hämta upp oss som vi sedan kunde åka vidare meed. Så innan vi köpt med oss lite mat och kommit innanför dörren hade klockan hunnit bli 21. Trötta och slitna men väldigt tacksamma över att få ha åkt med på denna utflykt! Nu väntar ”bara” fem dagar på kontoret (annars jobbar vi 6 dagar i veckan) innan vi på lördag ska få följa med Sofies företag på ännu mera äventyr!

 
 
 

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2013-10-29 17:28:24

Häftigt!

Postat av: Stina

Publicerad 2013-10-29 19:02:48

Coolt! Och läskigt;) snällt att ni får följa med så där!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna Pettersson

Anna Pettersson är mitt namn, en dam i sina bästa år som läser till reseproducent på Scandinavian College of Travel and Tourism. Skolan ligger i Orsa i Dalarna och därför har jag flyttat just hit! Utbildnigen innehåller väldigt mycket praktik och här tänkte jag dela med mig av detta. Mycket nöje!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela