Anna Pettersson- på praktik i Yangon

Jag ser guldet!

Publicerad 2013-10-15 17:51:59 i Praktik i Myanmar,

Nu har vi varit på plats i Myanmar i några dagar och vi har minst sagt haft fullt upp ända sen vi landade på flygplatsen. Tänkte försöka sammanfatta litegranna men mer detaljerat om rundresan kommer i sinom tid!

Allt gick väl med resan iaf tills vi satt i Bangkok och väntade på nästa flyg. Vi roffade åt oss lite wi-fi och då, sisådär 40 min innan avgång, dimper det ner ett mail från de genier som hjälpt mig med visumet att "oj! Du har inget businessvisa för det kan inte reseföretag  bjuda in till, kan du ta en senare flight till Bangkok så hinner vi fixa det?" HA! Lagom kul att läsa det då när man är incheckade och klara. Aja vi bestämde oss för att åka iaf och se vad som väntade på flygplatsen i Yangon. I ett tidigare mail skrev dom att jag skulle bli mött av någon med mitt namn på en skylt och som tur va var så fallet. Så genom lite teckenspråk, hon utanför ankomsthallen och jag innanför vid visumkontrollen, lyckades vi lösa det hela hyfsat smärtfritt. Hon hade ordnat med ett nytt inbjudningsbrev från ett annat företag under min 55 minuter långa flygning till Yangon. Det ska hon ha cred för iaf, men inte mycket annat. 

Efter växling av pengar tog vi en taxi in till stan och vårt boende. Det var en lugn och fridfull taxifärd, hade förväntat mig något i Thailandstil men icke det, och supertrevligt chaufför som svarade på alla våra frågor om landet. Vi hittade rätt adress och hann väl tänka både en och annan tanke om vart vi hamnat. Det är rätt så skitigt kvarter och dessutom bor vi sex trappor upp utan hiss. Lägenheten i sig är jättestor men mest bara ödsligt. Riktigt illa städat ( inte alls snarare) så när vi kommer tillbaka blir det storstädning så vi ska vilja vara där. Där finns inget varmvatten i duschen, vad vi hittat än, så troligen kommer jag ha dreads när jag kommer hem i december. I vårt sovrum finns blott en dubbelsäng så den delar vi på. Inga sängkläder så första natten blev det en blandning av reselakan, sarong och snodd liten kudde och fleecefilt från Thai airways:)

Efter en liten stödvila gav vi oss ut på standens gator och hittade en riktigt bra lokal marknad och på väg hem festade vi till det med fotscrub, manikyr och pedikyr. Kostade ju ändå ca 55kr. 

I måndags morse började vår 10 dagars rundresa i landet med en heldagsguidnig i Yangon. Återkommer som sagt till detta! Jag har dragit på mig en hemsk förkylning som nu Sofie även fått ta del av. Halsen gillade inte en heldag i bil men ac iaf. 

Nu säger jag tack och godnatt för denna gången! Imorgon ringer kl 05.30 och vi ska dra vidare till Mandalay!









Oj jösses! Jag höll på att glömma vädret! Det är nå vansinnigt varmt och luftfuktigheten är på typ 300% känns det som. Nä men ca 35 på dagarna så bara genom att gå utanför dörren är man iprincip genomsvettig.. Tar nog ett tag att vänja oss vid detta. 

Kommentarer

Postat av: Julia

Publicerad 2013-10-15 18:53:40

Det var ju för väl att dom fick tummen ur i lagom god tid :-S tyckte du sa att lägenheten skulle va fin?;-) Du måste berätta mer om hur standarden är jämfört med Thailand sen. Jag är nyfiken! Ha det toppen och ta med lite guld hem vetja!

Postat av: Mamma

Publicerad 2013-10-15 19:43:02

Tur att det ordnade sig. Går det att göra RUT-avdrag för städning där?

Postat av: Stina

Publicerad 2013-10-15 20:31:42

Åååånej va jobbigt att de är 35 grader varmt...,😳 snygg cykel:) hoppas ni har de bra, trots förkylning som säkert kommer från oss.. Hehe!

Svar: Men du vet det är sån där tryckande fuktig värme:kr
Anna Pettersson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna Pettersson

Anna Pettersson är mitt namn, en dam i sina bästa år som läser till reseproducent på Scandinavian College of Travel and Tourism. Skolan ligger i Orsa i Dalarna och därför har jag flyttat just hit! Utbildnigen innehåller väldigt mycket praktik och här tänkte jag dela med mig av detta. Mycket nöje!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela