Anna Pettersson- på praktik i Yangon

Ngapali- paradiset

Publicerad 2013-10-23 14:15:00 i Allmänt,

Nu har vi precis lämnat Ngapali- Myanmars paradis! Det gör ont i både kropp och själ att behöva åka härifrån. Nu är det dags att ta tag i det vi faktiskt är här för- praktiken. Men innan dess backar vi tillbaka några dagar!

Kvällen i Pinyada slutade inte riktigt som vi hade tänkt det. Efter att vi ätit middag och gått och lagt oss, sjukt nöjda över att få sova i ett rum med vettig ac och rikt

igt täcke, började både jag oss Sofie ana oråd i kroppen. Sofie var först med att antyda om risig mage medans jag då kändes mig bra. Sedan tog det inte lång tid innan vi sprang i skytteltrafik in till toaletten. Matförgiftning deluxe. Fy fan va vi mådde kasst. Utan att förfina det hela så tömdes vi på allt från alla håll och kanter. Vi sov inte en blund. Som grädde på moset skulle vår guide hämta upp oss kl 06.00 morgonen efter. När klockan ringde en halvtimme tidigare gick vi dubbelvikta runt och samlade ihop våra grejer, önskade att det gick att flytta fram resan men insåg lika snabbt att nej, det går inte. Så i detta tillstånd var vi alltså tvugna till att skumpa runt i en bil i 2 timmar på riktigt dåliga vägar till flygplatsen, checka in, sitta och vänta i vidrig värme bland massa svettluktande turister, flyga till Ngapali och åka vidare till nästa hotell. Tack gode Gud att vi möttes av världens bästa syn med ett klarblått hav, en strålande sol och en lyxig bungalow med sval ac på Pleasent view hotel.  Annars vette fan vart vi tagit vägen!

Under bilfärden insåg vår guide ganska snart vårat tillstånd och sa till chauffören att köra extra snällt, de hade öppna fönster så vi skulle få andas frisk luft och spypåsar nära till hands. När vi åkt en stund stannade han till, försvann ett tag och kom tillbaka med nån hokuspokus naturmedicin som skulle vara bra för magen, så himla omtänksam! Matförgiftningen är vi säkra på kommer från middagen vi åt den kvällen på hotellet. Vi fick mat serverad vid bordet men ett annat större sällskap åt buffé , så med stor sannolikhet kom vår mat oxå därifrån och med alla bakterier som hör till en buffé klarade inte våra magar.

Första dagen framme i Ngapali gick åt till att återhämta oss, vi låg i skuggan och sa nog inte mycket alls till varandra. Petade i oss varsin fruktsallad för att få något i magen. På kvällen kändes vi oss tvingade till att försöka äts lite trots att hungern inte kommit tillbaks än. Jag fick i mig en halv avokadosallad. Bättre än inget! Killen som jobbade på restaurangen var helt crazy, spelade gitarr för oss, bjöd på drink (som vi inte kunde dricka) och snackade sönder sig på riktigt dålig engelska. Sen körde dom även hem oss på varsin moppe då det börjat åska och spöregna och var kolsvart ute, snacka om service!

Vi hade fått höra innan att det ska vara dyrare här än på andra ställen i landet med det stämmer då rakt inte! (Iaf på restauranger, möjligtvis hotell)
Vi köpte två maträtter och 2 stora flaskor vatten, och betalade 4500 kyat ( ca 30 kr)! Kvällen efter lyxade vi till de med skaldjur och vin och betalade då 70kr/person. Det är ju typ gratis!!

Under dagarna här har vi pressat på stranden och plaskat runt i det 26 gradiga havet. En förmiddag åkte vi på snorkeltur och spanade efter färgglada fiskar. Vi lånade även cyklar för att få se lite mer av en större by vi trodde fanns men så var inte fallet. Dom små restauranger och affärer vi redan sett var visst byn:) hotellet vi bor på har en egen liten ö med en restaurang på där vi intagit kvällens fördrink. Vid lågvatten kan man gå ut och vid högvatten blir man hämtad med båt. Jag kan lova att detta är inget medelklasshotell som vi önskade när vi bokade:)

Vi är nästan helt själva på hela stranden, bara sett ett fåtal andra turister under dagarna här! Några researrangörer från Sverige ska ha börjar köra charter och rundresor i Myanmar men det är då inte något vi märkt av! Tydligen drar säsongen igång i början av november så då kanske det blir ändring.. Lokalbefolkningen är otroligt snälla trevliga och serviceminded. Inga påträngande försäljare a la Thailand här inte!

Nu väntar en enkel lunch innan vi drar mot flygplatsen! Hoppas ni har det bra därhemma!

Uppdaterat med lite bilder!